Welcome to EAP forums
 Το eap-forums δημιουργήθηκε από φοιτητές του ΕΑΠ και δεν αποτελεί μέρος της επίσημης ιστοσελίδας του πανεπιστημίου.  

  
Ομάδες Συζητήσεων :: Επισκόπηση Θ.Ενότητας - Θέματα Εργασιών ΕΠΟ 41
 SearchΑναζήτηση   Πολιτική ΦόρουμΠολιτική Φόρουμ   Συχνές ΕρωτήσειςΣυχνές Ερωτήσεις   Ομάδες ΜελώνΟμάδες Μελών   ΠροφίλΠροφίλ   Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Θέματα Εργασιών ΕΠΟ 41

 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    Ομάδες Συζητήσεων Αρχική σελίδα -> ΕΠΟ 41
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
apofasisa
Συντονιστής ΘΕ
Συντονιστής ΘΕ


Ένταξη: Jul 14, 2007
Δημοσιεύσεις: 1157
Τόπος: Αλλού... πολύ αλλού

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Αύγ 29, 2011 3:23 pm    Θέμα δημοσίευσης: Θέματα Εργασιών ΕΠΟ 41 Απάντηση με παράθεση αυτού του μηνύματος

Ομοίως συλλέγοντας από το forum, οι εργασίες ήταν:

2005-06

1η Εργασία:

‘Ποιες οι προσεγγίσεις του Μαρξ και του Βέμπερ, αντίστοιχα, ως προς τη μετάβαση στη νεωτερική/καπιταλιστική κοινωνία’

Το θέμα αφορά τον Μάρξ και τον Βέμπερ και τους διαφορετικούς τρόπους θεώρησης της νεωτερικής κοινωνίας γενικά και του καπιταλισμού ειδικότερα. Το ζητούμενο είναι μία περιεκτική αναφορά στις βασικές θέσεις του Μάρξ και του Βέμπερ ως προς το σημείο αυτό (από την βιβλιογραφία παρακάτω) και, αν θέλετε, μία σύγκριση των δύο προσεγγίσεων.
Υλικό: Κ. Μαρξ & Φ. Ενγκελς, Η Γερμανική Ιδεολογία, εκδ. Gutenberg, κεφ. 1,
(ειδικότερα: σελ. 8-9 για το κλασικό σχήμα αλλαγής που προτείνει ο Μάρξ στον ‘Πρόλογο του 1859’, σελ. 53-86 για τη γενική θέση του Μάρξ, σελ. 99-115 ειδικά για τον καπιταλισμό)
Aron, κεφ. για Μαρξ.
Μ. Βέμπερ, Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού, εκγ. Gutenberg,
(ειδικότερα: κεφ. 1,2 (σελ. 31-6, κεφ. 5 (σελ. 135-160))
Aron, κεφ. για Βέμπερ
Βιβλίo Hughes, κεφ. 8, κύρια μέρος ΙΙ


2η Εργασία

??


3η Εργασία

Ποιες είναι οι σύγχρονες κριτικές που ασκήθηκαν στην έννοια του καρτεσιανού υποκειμένου και ποια η συζήτηση για τις εθνικές ταυτότητες σήμερα;


Υποχρεωτική βιβλιογραφία:
Stuart Hall, David Held, Anthony McGrew, Η νεωτερικότητα σήμερα, Αθήνα, Σαββάλας, 2003, κεφάλαιο 6: Το ζήτημα της πολιτιστικής ταυτότητας.

Ενδεικτική (προαιρετική) βιβλιογραφία:
Χάμπερμας, Γ., Ο μετα-εθνικός αστερισμός, Αθήνα, Πόλις, 2003.
Γκέλνερ, Ε., Έθνη και εθνικισμός, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 1992.
¶ντερσον, Μπ., Φαντασιακές κοινότητες, Αθήνα, Νεφέλη, 1997.


4η εργασία

«Τα προτάγματα του Διαφωτισμού: Σύγχρονη Κριτική και αντίλογος»

Βιβλιογραφία
Hall, κεφ.7 (Υποχρεωτική),
Γεωργίου Θ. (1993) «Η συζήτηση για τη Μεταμοντέρνα Κατάσταση», στο Ζ.Φ. Λυοτάρ, Η Μεταμοντέρνα Κατάσταση. Αθήνα: Γνώση, σ.9-19.

Σχόλια καθηγητή:
"Στην ουσία το θέμα σας ζητά να αναπτύξετε την κριτική του Lyotard στην « λογική» του Διαφωτισμού και την θέση του περί μετάβασης στη λεγόμενη μετανεωτερική κατάσταση και την προσπάθεια του Habermas να υπερασπίσει το «πρόγραμμα» του Δαιφωτισμού. Υπενθυμίζω ότι πρέπει να αναπτύξετε την έννοια των γλωσσικών παιγνίων στο Lyotard και την έννοια της επικοινωνιακής ορθολογικότητας στο Habermas. Στο κεφ.7 αναφέρονται και άλλοι θεωρητικοί που έλαβαν μέρος στη διαμάχη –και αν θέλετε μπορείτε να αναφερθείτε στις απόψεις τους- αλλά βασικοί είναι οι δύο προαναφερθέντες."


2006-2007

1η Εργασία
Θέμα: «(α) Παρουσιάστε την Μαρξική διάκριση μεταξύ βάσης και εποικοδομήματος (χαρακτηριστικά κάθε επιπέδου και μεταξύ τους σχέση).
(β) Κατά ποια έννοια η ιδεολογία στο Μαρξικό σχήμα διαστρεβλώνει την οικονομική βάση;»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– Καρλ ΜΑΡΞ (1997), Γερμανική Ιδεολογία, τόμος Α, μετάφραση Κώστα Φιλήνη, Αθήνα: Gutenberg, σελ. 8-9, και 53-131.
[Οι σελ. 8-9 αποτελούν τον λεγόμενο Πρόλογο του 1859, στις σελίδες 53-86, 99-115 θα δείτε υλικό που αναφέρεται στην ιστορική ανάδυση του καπιταλισμού, ενώ στις σελ. 119-131 παρουσιάζεται σε αδρές γραμμές ο ιστορικός υλισμός. Ενδιαμέσως, στις σελ. 87-98, αναφέρεται στην σχέση ιδεολογίας και κοινωνικών τάξεων.]
– Καρλ ΜΑΡΞ, «Βασικές Γραμμές της Κριτικής της Πολιτικής Οικονομίας, τόμος Α, Αθήνα: Εκδόσεις Στοχαστής, σελ. 53-74.
– Ραϋμόν ΑΡΟΝ (1994), Η Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, τόμος Α, μετάφραση Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα: Γνώση, σελ. 201-311.
– Ν. ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ, “K. Marx και F. Engels”, στο Φρανσουά ΣΑΤΕΛΕ (επιμ.), Η Φιλοσοφία: Από τον Καντ ως τον Χούσσερλ, τόμος Γ, 2η έκδοση, Μετάφραση Κωστής Παπαγεωργίου, Αθήνα: Εκδόσεις Γνώση, σελ. 187-215.

– Ακόμα, επικουρικά, μπορείτε να ανατρέξετε στο Ετιέν ΜΠΑΛΙΜΠΑΡ (1996), «Η Φιλοσοφία του Μαρξ», μετάφραση ¶ρης Στυλιανού, Αθήνα: Εκδόσεις Νήσος, κεφάλαιο. 3, ή και σε άλλες πηγές.


Διευκρινήσεις:

Αυτό που το θέμα σας ζητά είναι μέσα από το υλικό που έχετε στη διάθεσή σας να παρουσιάσετε την θεωρία της κοινωνίας του Μαρξ. Προς τούτο, θα επιλέξετε και θα χρησιμοποιήσετε έννοιες που χρησιμοποιεί ο Μαρξ, τις οποίες σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξηγείτε, προκειμένου να ανασυνθέσετε τη συμβολή του.
Το «κλειδί» για την εκπόνηση της εργασίας σας είναι να μελετήσετε καλά και να κατανοήσετε τις έννοιες αλλά και τον ειρμό της σκέψης του Μαρξ. Στη συνέχεια, θα πρέπει να επιλέξετε τις σχετικές-χρήσιμες έννοιες, τις οποίες και θα ορίσετε ή/και εξηγήσετε, προκειμένου να παρουσιάσετε το σχήμα του Μαρξ αλλά και την άποψη που θα στηνεκφράσετε. Η έμφαση είναι στην επαρκή παρουσίαση των απόψεων του Μαρξ συνεκτική παρουσίαση (και ανασυγκρότηση) της άποψής του, αλλά και των τυχόν δικών σας σχετικών απόψεων. Να αιτιολογείτε τις επιλογές σας και να εμμένετε στην εξήγηση των όσων υποστηρίζετε.
Εννοείται ότι η άποψή σας, ή οποία μπορεί να είναι θετική, αρνητική ή ουδέτερη, είναι καλοδεχούμενη. Όμως δεν ενδιαφέρουν γενικώς οι σκέψεις σας• ενδιαφέρουν μόνον όταν είναι καλά τεκμηριωμένες.



2η Εργασία
Θέμα: «(α) Παρουσιάστε Κριτικά τη Δεύτερη Τοπική Θεωρία του Σ. Φρόυντ, και (β) τη Φροϋδική Ερμηνεία των Θρησκευτικών Φαινομένων».
Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– Sigmund Freud (χ.χ.) [1933], «Νέες Εισαγωγικές Διαλέξεις για την Ψυχανάλυση - 31η Διάλεξη: Ανάλυση της ψυχικής προσωπικότητας», μτφρ. Κ. Τρικεριώτη, Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος, σελ. 59-81.
– Σίγκμουντ Φρόυντ (1994), «Ο Πολιτισμός Πηγή Δυστυχίας (Η Δυσφορία Μέσα στον Πολιτισμό). Το Μέλλον Μιας Αυταπάτης». μτφρ Γ. Βάμβαλης, Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος, σελ.125-79.
– Dominique Boudin (2005), «Η Ψυχανάλυση από τον Φρόυντ ως τις Μέρες μας: Ιστορία, έννοιες, πρακτικές», ‘Γλωσσάρι’, μετάφραση Αναστασία Καραστάθη, Αθήνα: εκδόσεις Κριτική, σελ. 411-46.
– Μιμίκα Κρανάκη (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), «Διαβάζοντας τον Φρόυντ: Δέκα Μαθήματα για την Ψυχανάλυση», Τρίτη έκδοση, Αθήνα: Βιβλιοπωλείο της Εστίας-Ι. Δ. Κολλάρου και Σία, σελ. 27-39, 128-143, 160-175.
– J. Laplanche και J. B. Pontalis (1986), Λεξιλόγιο της Ψυχανάλυσης, λήμμα ‘Υπερεγώ’, Αθήνα: εκδόσεις Κέδρος, σελ. 511-15.
– J. Laplanche και J. B. Pontalis (1986), Λεξιλόγιο της Ψυχανάλυσης, λήμμα ‘Εγώ’, Αθήνα: εκδόσεις Κέδρος, σελ. 144-59.
– J. Laplanche και J. B. Pontalis (1986), Λεξιλόγιο της Ψυχανάλυσης, λήμμα ‘Τοπική Θεωρία’, Αθήνα: εκδόσεις Κέδρος, σελ. 498-502.
– Επίσης, συμβουλευτείτε τα σχετικά εδάφια από το υλικό το οποίο σας έχει διαθέσει το ΕΑΠ.


Διευκρινήσεις:

Όσον αφορά το πρώτο σκέλος του θέματος, να εκθέσετε: α) τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διάκριση ανάμεσα σε Αυτό, Εγώ και Υπερεγώ, β) τα βασικά χαρακτηριστικά της κάθε βαθμίδας και γ) τις σχέσεις μεταξύ τους.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος, να επιμείνετε όχι μόνον στις θέσεις τού Φρόυντ περί θρησκευτικού φαινομένου αλλά και στο γενικότερο πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται και που του επιτρέπει να προβεί στη συγκεκριμένη ερμηνεία.


3η Εργασία

Θα πρέπει να δώσετε απάντηση στο εξής ερώτημα:

«Ποια είναι τα βασικά σημεία της συζήτησης σχετικά με την κρίση των ταυτοτήτων (εθνικών ή άλλων) σήμερα;»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για τις απαντήσεις σας:

- Stuart Hall (2003), «Το Ζήτημα της Πολιτιστικής Ταυτότητας», εις Stuart Hall, David Held, Anthony McGrew (επιμ.), Η Νεωτερικότητα Σήμερα, (κεφάλαιο 6) Αθήνα, Σαββάλας, σελ. 401-76.
- Γα την έννοια της ταυτότητας δείτε επίσης το κείμενο της Θ. Δραγώνα «Ταυτότητα στην Εκπαίδευση», σελ. 18-36. Το κείμενο αυτό είναι ενταγμένο στη σειρά «Κλειδιά και Αντικλείδια» (κείμενο Νο 19) και είναι ελεύθερα προσβάσιμο από το Διαδίκτυο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.kleidiakaiantikleidia.net .

Συμπληρωματικά, αλλά προαιρετικά, υπάρχουν διαθέσιμα στην ελληνική αρκετά σχετικά κείμενα, τα οποία μπορείτε να αναζητήσετε και συμβουλευτείτε. Ενδεικτικά και μόνον αναφέρονται τα παρακάτω:
- Δραγώνα, Θάλεια (2001), «Κοινωνικές Ταυτότητες/Ετερότητες», μέρος πρώτο, Εκπαίδευση: Πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τόμος Α’, Πάτρα: ΕΑΠ, σελ. 29-43.
- Ψαρρού, Νέλλη (2004), Εθνική Ταυτότητα στην Εποχή της Παγκοσμιοποίησης, Αθήνα: εκδόσεις Gutenberg.
- Anderson, Benedict (1997). Φαντασιακές Κοινότητες, Αθήνα: εκδόσεις Νεφέλη.
- Ernst Gellner (1992), Έθνη και Εθνικισμός, Αθήνα: εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
- Χάμπερμας, Γιούνγκερν (2003), Ο Μεταεθνικός Αστερισμός, Αθήνα: εκδόσεις Πόλις.
- Δεμερτζής, Νίκος (1996), Ο Λόγος του Εθνικισμού, Αθήνα-Κομοτηνή: εκδόσεις Σάκκουλας.
- Φραγκουδάκη, ¶ννα και Δραγώνα, Θάλεια (επιμ.) (1997), Τι είναι η Πατρίδα μας; Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, Αθήνα: εκδόσεις Αλεξάνδρεια.

Οδηγίες: Στην απάντησή σας θα πρέπει να εξηγήσετε τι είναι η ταυτότητα/ες, πώς συγκροτούνται και σε τι συνίσταται η όποια «κρίση» τους σήμερα. Το εάν θα επικεντρώσετε στην κρίση της ταυτότητας του υποκειμένου, ή στην κρίση των εθνικών, ή των πολιτισμικών, ή των εκπαιδευτικών ή άλλων μορφών ταυτοτήτων αποτελεί ζήτημα δική σας επιλογής. Αυτό που θα πρέπει να προσέξετε είναι να διατυπώσετε με σαφήνεια την επιλογή σας όπως και σε τι ακριβώς αναφέρεστε, ενώ το γραπτό σας να έχει συνοχή και να εστιάζει με διαύγεια στην υπό πραγμάτευση «κρίση».


4η Εργασια

"Τι είναι φορντισμός και τι μεταφορντισμός; Ποιες οι βασικές ομοιότητες και διαφορές τους;"



2007-2008
1η εργασία
"Παρουσιάστε τα βασικά σημεία των ιστορικών τρόπων παραγωγής σύμφωνα με τον Κ. Μαρξ. Εστιάστε στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής."

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
-Καρλ Μαρξ, "Βασικές Γραμμές τις Κριτικής Της Πολιτικής Οικονομίας τόμος Α', Αθήνα: Εκδόσεις Στοχαστής σελ.53-74
-Καρλ Μαρξ, (1997), Γερμανική Ιδεολογία, τόμος Α', μτφρσ: Κώστα Φιλήνη, Αθήνα Gutenberg, σελ. 8-9 & 53-131
-Ραϋμόν Αρον (1994), Η εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, τόμος Α', μτφρσ: Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα Γνώση, σελ.201-311
-Ν. Πουλατζας, "K. Marx & F. Engels", στο Φρανσουά ΣΑΤΕΛΕ (επιμ.), Η Φιλοσοφία: Από τον Καντ ως τον Χούσσερλ, τόμος Γ, 2η έκδοση, μτφρσ: Κωστής Παπαγεωργίου, Αθήνα: Εκδόσεις Γνώση, σελ.187-215


2η Εργασία

Θέμα: «Ποια είναι η Θέση του Φρόυντ για τον πολιτισμό και πως σχετίζεται με τη θεωρία του για την ψυχή».

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:

– Freud, Sigmund (χ.χ.) [1933], Νέες Εισαγωγικές Διαλέξεις για την Ψυχανάλυση (μτφρ. Κ. Τρικεριώτη) Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος: “31η Διάλεξη: Ανάλυση της ψυχικής προσωπικότητας”, σελ. 59 - 81.
– Φρόυντ, Σίγκμουντ (1994), Ο Πολιτισμός Πηγή Δυστυχίας (μτφρ Γ. Βάμβαλης) Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος, το πρώτο και βοηθητικά το δεύτερο δοκίμιο
Είναι εξαιρετικά χρήσιμο να διαβάσετε το πρώτο δοκίμιο με τίτλο «Ο Πολιτισμός Πηγή Δυστυχίας», σελ. 1-123 του βιβλίου!
– Bourdin, Dominique (2005), Η Ψυχανάλυση από τον Φρόυντ ως τις Μέρες μας: Ιστορία, έννοιες, πρακτικές, (μτφρ. Α. Καραστάθη), Αθήνα: εκδόσεις Κριτική: ‘Γλωσσάρι’, σελ. 411-446.
– Κρανάκη, Μιμίκα (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Διαβάζοντας τον Φρόυντ: Δέκα Μαθήματα για την Ψυχανάλυση, (Τρίτη έκδοση), Αθήνα: Βιβλιοπωλείο της Εστίας, σελ. 27-39, 128-143, 160-175.
– Laplanche J. & Pontalis J. B. (1986 και μετέπειτα εκδόσεις), Λεξιλόγιο της Ψυχανάλυσης, Αθήνα: εκδόσεις Κέδρος: α) λήμμα ‘Υπερεγώ’, σελ. 511-515, β) λήμμα ‘Εγώ’, σελ. 144-159, γ) λήμμα ‘Τοπική Θεωρία’, σελ. 498-502.
– Επίσης, συμβουλευτείτε τα σχετικά εδάφια από το υλικό το οποίο σας έχει διαθέσει το ΕΑΠ.
"Φρόυντ, Σίγκμουντ (1994), Ο Πολιτισμός Πηγή Δυστυχίας (μτφρ Γ. Βάμβαλης) Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος, το πρώτο και βοηθητικά το δεύτερο δοκίμιο¨


3η Εργασια
«Αναλύστε τις Βασικές Θέσεις της Σχολής της Φρανκφούρτης για την Νεωτερικότητα (νεωτερικότητα, ορθολογισμός, εργαλειακός λόγος, μαζική κουλτούρα)»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας και θα πρέπει να το εξαντλήσετε (σας παρέχεται):

McLennan, Gregor (2003), «Το Πρόταγμα του Διαφωτισμού υπό Επανεξέταση», στο S. Hall, D. Held και A. McGrew (επιμ.), Η Νεωτερικότητα Σήμερα: Οικονομία, κοινωνία, πολιτική και πολιτισμός, Αθήνα, εκδόσεις Σαββάλας, σελ. 477-550.

Ιακώβου, Βίκυ (2008), «Η Σχολή της Φρανκφούρτης και η Νεωτερικότητα», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, σελ. 37 (υπό δημιουργία).

Φωτόπουλος Νίκος (2008), «Από τη Μονοδιάστατη Κοινωνία στην Αποικιοποίηση του Βιοκόσμου: Ο Χ. Μαρκούζε & ο Γ. Χάμπερμας απέναντι στη νεωτερικότητα», στο Σ. Κονιόρδος (επιμ.), Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, σελ. 26 (υπό έκδοση).

Επίσης, συμβουλευτείτε τα σχετικά εδάφια από το λοιπό υλικό το οποίο σας έχει διαθέσει το ΕΑΠ.

Επικουρικά:
Επιπροσθέτως, είναι εξαιρετικά χρήσιμο να μελετήσετε το τέταρτο μέρος του βιβλίου του I. Craib (1988), Σύγχρονη Κοινωνική Θεωρία: Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας, Αθήνα, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, σελ. 400-508.

Honneth, Axel (1998), «Κριτική Θεωρία», σε Μ. Πετμεζίδου (επιμ.), Σύγχρονη Κοινωνιολογική Θεωρία, τόμος ΒΆ, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 269-314.

Κατριβέση, Νικολάου Κ. (2004), Κοινωνιολογική Θεωρία: Σύγχρονα ρεύματα της κοινωνιολογικής σκέψης, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, το κεφάλαιο 7 («Η Σχολή της Φρανκφούρτης και ο Γ. Χάμπερμας), σελ. 257-299.


4η Εργασια
"Αναφερθείτε στα βασικά χαρακτηριστικά του μεταφορντισμού . Πως διαφοροποιούνται από τον φορντισμό;"
Υλικό στιο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για τις απαντήσεις σας:
John Allen (2003), "Μεταβιομηχανισμός και Μεταφορντισμός" εις Stuart Hall, David Held, Anthony McGrew (επιμ.). Η Νεωτερικότητα σήμερα, (κεφάλαιο 4) , Αθήνα , Σαββάλας σελ. 249-323
Συμπληρωματικά, αλλά προαιρετικά, για του έννοιες του τεηλορισμού, φορντισμού και μεταφοντισμού δείτε επίσης το πολύ κατατοπιστικό κεφάλαιο 12 «Εργασία και Οικονομική Ζωή» από το βιβλίο του Anthony Giddens (2002), Κοινωνιολογία, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, σελ. 414-452.
Προαιρετικά επίσης, υπάρχουν διαθέσιμα στην ελληνική ορισμένα σχετικά κείμενα, τα οποία μπορείτε να αναζητήσετε και συμβουλευτείτε. Ενδεικτικά και μόνον αναφέρονται τα παρακάτω:
- Ουάτσον, Τ. Τζ. (2005), Κοινωνιολογία, Εργασία και Βιομηχανία, Αθήνα, Αλεξάνδρεια [Χρήσιμο εγχειρίδιο].
- Μπενζαμέν Κοριά, (1995), Ο Εργάτης και το Χρονόμετρο: Τεϊλορισμός, φορντισμός και μαζική παραγωγή, Αθήνα: Κομμούνα [Χρήσιμο για την κατανόηση των διεργασιών αλλαγής του παραγωγικού υποδείγματος].
- Μπένζαμεν Κοριά (1987), "Νέες Τεχνολογίες και νέο περιεχόμενο της απασχόλησης", εις Ο Πολίτης, τεύχος 81-82 (8-10), σσ. 60-69.
- Bernard Doray (1988), From Taylorism to Fordism: A rational madness, London: Free Association Books [Αν το βρείτε, διαβάστε το!].
- Δημήτρης Α. Καστορίδας (1998). Νέες Τεχνολογίες και Απασχόληση: Οι μεταβολές στην παραγωγική διαδικασία. Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις/Ρωγμή.
- Αντιγόνη Λυμπεράκη και Αλίκη Μουρίκη (1996), Η Αθόρυβη Επανάσταση: Νέες μορφές oργάνωσης της παραγωγής και της εργασίας, Αθήνα: Gutenberg [Αφορά τις περισσότερο πρόσφατες εξελίξεις οι οποίες έχουν περιγραφεί ωw μεταφορντισμός].
- Αντρέ Γκόρζ (1986), Οι Δρόμοι του Παραδείσου: Η επιθανάτια αγωνία του κεφαλαίου, Αθήνα: Κομμούνα [Ειδικότερου ενδιαφέροντος].


Οδηγίες (σύμφωνα με την επιστολή του ΣΕΠ): Στην απάντησή σας θα πρέπει να παρουσιάσετε και εξηγήσετε τι συναπαρτίζει αυτό που έχει ονομαστεί φορντισμός και μεταφορντισμός. Στη συνέχεια, να δείξετε σε αδρές γραμμές τα σημεία συνέχειας (τα κοινά σημεία) και τα σημεία τομής (τα σημεία διαφοροποίησης) ανάμεσά τους.
Λέξεις-κλειδιά πέριξ των οποίων θα περιστραφεί σε σημαντικό βαθμό η παρουσίαση-συζήτησή σας είναι τα εξής: τεηλορισμός, φοντισμός, τογιοταϊσμός, ευέλικτη εξειδίκευση, καθεστώτα συσσώρευσης, βιομηχανισμός, μεταβιομηχανισμός, κατανάλωση, παγκοσμιοποίηση.

2008-2009

1η Εργασία

Θέμα: «Παρουσιάστε Κριτικά τις Απόψεις του Μαρξ καθώς και τις Απόψεις ή του Ντουρκχάιμ ή του Ζίμελ για τη Νεωτερικότητα»

Σημείωση: παρουσιάζετε, υποχρεωτικά, τις απόψεις του Μαρξ και επιλέγεται να αναπτύξετε ή τις απόψεις του Ντουρκχάιμ ή του Ζίμελ.

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– κείμενο Β. Ρωμανού, «Ο Καρλ Μαρξ και η Νεωτερικότητα»
– κείμενο Σ. Γάγγα, «Ο Ε. Ντουρκχάιμ και η Νεωτερικότητα»
– κείμενο Σ. Γάγγα, «Ο Γκ. Ζίμελ και η Νεωτερικότητα»
Τα κείμενα αυτά περιλαμβάνονται σε ένα CD παραγωγής ΕΑΠ, όπου συγγραφείς είναι εν πολλοίς διδάσκοντες την ΕΠΟ 41, το οποίο θα σας διανεμηθεί κατά την πρώτη ΟΣΣ.

Επικουρικά μπορείτε να συμβουλευτείτε:
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Θεωρία και Ιδεολογία στη Σκέψη των Κλασσικών της Κοινωνιολογίας, Αθήνα: εκδόσεις Παπαζήση˙ τα σχετικά κεφάλαια περί Μαρξ, Ντουρκχάιμ και Ζίμελ• αντίστοιχα στις σελ. 55-116, 119-171, 256-280.
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (2008), Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: εκδόσεις Σαββάλας• τα κεφάλαια περί Μαρξ, Ντουρκχάιμ και Ζίμελ.
– Ραϋμόν ΑΡΟΝ (1994 και μετέπειτα εκδόσεις), Η Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, δύο τόμοι, μετάφραση Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα: Γνώση• τα σχετικά κεφάλαια περί Μαρξ (από τον αΆ τόμο) και Ντουρκχάιμ (από τον βΆ τόμο).
– Καρλ ΜΑΡΞ (1997), Γερμανική Ιδεολογία, τόμος Α, μετάφραση Κώστα Φιλήνη, Αθήνα: Gutenberg, σελ. 8-9, και 53-131.
– Ν. Πουλαντζάς, “K. Marx και F. Engels”, στο Φρανσουά ΣΑΤΕΛΕ (επιμ.), Η Φιλοσοφία: Από τον Καντ ως τον Χούσσερλ, τόμος Γ, 2η έκδοση, Μετάφραση Κωστής Παπαγεωργίου, Αθήνα: Εκδόσεις Γνώση, σελ. 187-215.

Αυτό που το θέμα σας ζητά είναι μέσα από το υλικό που έχετε στη διάθεσή σας να παρουσιάσετε πως, κατά την άποψή σας, ο Μαρξ και ο Ντουρκχάιμ ή ο Ζίμελ αντιλαμβάνονται αυτό που έχει αποκληθεί νεωτερικότητα (δηλαδή το σύγχρονο ή μοντέρνο).
Προκειμένου να απαντήσετε στην ερώτηση με επάρκεια θα πρέπει να μελετήσετε συστηματικά το προσφερόμενο υλικό. Θα είναι επίσης χρήσιμο να συμβουλευτείτε τις λοιπές αναφερόμενες πηγές, αφού όμως έχετε εξαντλήσει το υποχρεωτικό υλικό στο οποίο και πρωταρχικά θα στηριχθείτε!
Το «κλειδί» για την εκπόνηση της εργασίας σας να νιώθετε ικανοποιημένοι πως έχετε κατανοήσετε τις έννοιες αλλά και τον ειρμό της σκέψης του Μαρξ όπως και του Ντουρκχάιμ ή του Ζίμελ, ώστε να μπορέσετε να παρουσιάσετε τις απόψεις τους.
Κατά τη διάρκεια τις μελέτης σας είναι απαραίτητο να κρατήσετε σχετικές σημειώσεις συναφείς με το προς εξέταση ζήτημα, δηλαδή τη σχέση μεταξύ των απόψεων του κάθε συγγραφέα αναφορικά με την νεωτερικότα. Είναι εκ των ουκ άνευ να επιλέξετε και να χρησιμοποιήσετε τις σχετικές βασικές έννοιες που χρησιμοποιούν οι συγγραφείς, τις οποίες σε κάθε περίπτωση θα ορίσετε ή/και εξηγήσετε, προκειμένου να ανασυνθέσετε τη συμβολή τους στην παρουσίαση σας.
Η παρουσίασή σας δεν θα είναι απλά παραθετική αλλά κριτική. Αυτό είναι το ζητούμενο κι αυτό σημαίνει πως δεν αποδέχεστε τις απόψεις ενός συγγραφέα απλά όπως τις παρέχει αλλά εξετάζετε, αναγκαστικά με συντομία, εάν «στέκονται» από λογική άποψη, εάν έχουν συνοχή, και εάν διαθέτουν ερμηνευτικό εύρος, δηλαδή εάν φαίνεται να ανταποκρίνονται και να εξηγούν με επάρκεια αυτό που αντιλαμβάνεστε πως είναι η νεωτερική πραγματικότητα.
Η έμφαση είναι στην επαρκή παρουσίαση των απόψεων των Μαρξ, Ντουρκχάιμ, Ζίμελ• στην συνεκτική παρουσίαση (και ανασυγκρότηση) των απόψεών τους, αλλά και των τυχόν δικών σας σχετικών απόψεων. Να αιτιολογείτε τις επιλογές σας και να εμμένετε στην εξήγηση των όσων υποστηρίζετε. Εννοείται ότι η όποια άποψή σας, η οποία μπορεί να είναι θετική, αρνητική ή ουδέτερη, είναι καλοδεχούμενη. Όμως δεν ενδιαφέρουν γενικώς οι σκέψεις σας• ενδιαφέρουν μόνον όταν είναι καλά τεκμηριωμένες.

2η Εργασία
Θέμα: «Παρουσιάστε τις Απόψεις του Μαξ Βέμπερ καθώς και τις Απόψεις των Εκπροσώπων της Σχολής της Φρανκφούρτης για τη Νεωτερικότητα»

Σημείωση: Θα πρέπει πρωτίστως να αναλύσετε τις κατηγορίες του εξορθολογισμού, της απομάγευσης (Βέμπερ), καθώς και της επικράτησης του εργαλειακού λόγου και της μαζικής κουλτούρας (Σχολή Φρανκφούρτης), σε σύνδεση με τη νεωτερικότητα. Να μην ασχοληθείτε με τον Χάμπερμας στην εργασία σας

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– ΓΚΙΟΥΡΑΣ, Θανάσης (2009), «Ο Max Weber και η Νεωτερικότητα», στο Σ. Κονιόρδος (επιμ.), Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, σελ. 31 (υπό έκδοση).
– MCLENNAN, Gregor (2003), «Το Πρόταγμα του Διαφωτισμού υπό Επανεξέταση», στο S. Hall, D. Held και A. McGrew (επιμ.), Η Νεωτερικότητα Σήμερα: Οικονομία, κοινωνία, πολιτική και πολιτισμός, Αθήνα, εκδόσεις Σαββάλας, σελ. 477-550.
– ΙΑΚΩΒΟΥ, Βίκυ (2008), «Η Σχολή της Φρανκφούρτης και η Νεωτερικότητα», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
– ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, Νίκος (2009), «Από τη Μονοδιάστατη Κοινωνία στην Αποικιοποίηση του Βιοκόσμου: Ο Χ. Μαρκούζε & ο Γ. Χάμπερμας απέναντι στη νεωτερικότητα», στο Σ. Κονιόρδος (επιμ.), Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, σελ. 26 (υπό έκδοση).

Επικουρικά (και προαιρετικά) μπορείτε να συμβουλευτείτε:
– ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, Μαρία (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Θεωρία και Ιδεολογία στη Σκέψη των Κλασσικών της Κοινωνιολογίας, Αθήνα: εκδόσεις Παπαζήση, σελ. 55-116, 201-255.
– ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ, Μαρία (2008), Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: εκδόσεις Σαββάλας• το κεφάλαιο 5, ιδιαίτερα σελ. 403-54.
– ΑΡΟΝ, Ραϋμόν (1994 και μετέπειτα εκδόσεις), Η Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, δύο τόμοι, μετάφραση Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα: Γνώση• το σχετικό κεφάλαιό περί Βέμπερ (από τον β’ τόμο), σελ. 339, 357 – 359, 366-368 και διάσπαρτα αλλού.
– CRAIB, Ian (1988), Σύγχρονη Κοινωνική Θεωρία: Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας, Αθήνα, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, σελ. 400-508.
– HONNETH, Axel (1998), «Κριτική Θεωρία», σε Μ. Πετμεζίδου (επιμ.), Σύγχρονη Κοινωνιολογική Θεωρία, τόμος Β’, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, σελ. 269-314.
– ΚΑΤΡΙΒΕΣΗΣ, Νίκος, Κ. (2004), Κοινωνιολογική Θεωρία: Σύγχρονα ρεύματα της κοινωνιολογικής σκέψης, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, το κεφάλαιο 7 («Η Σχολή της Φρανκφούρτης και ο Γ. Χάμπερμας), σελ. 257-299.
– LALLEMENT, Michel (2004), Ιστορία των Κοινωνιολογικών Ιδεών, Αθήνα, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 221-267.

3η Εργασία
Θέμα: «Παρουσιάστε τις Απόψεις του Πιέρ Μπουρντιέ καθώς και τις Απόψεις του ¶ντονυ Γκίντενς για τη Νεωτερικότητα»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– ΛΕΛΕΔΑΚΗΣ, ¶ΚΗΣ, (2009) «Η Θεωρία του Π. Μπουρντιέ για την Κοινωνία και τη Νεωτερικότητα», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
– ΜΑΥΡΙΔΗΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ (2009), «Ο ¶. Γκίντενς και η Νεωτερικότητα», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Επικουρικά (και προαιρετικά) μπορείτε να συμβουλευτείτε:
– GIDDENS, Anthony (2001), Οι Συνέπειες της Νεωτερικότητας, μετάφρ. Γ. Μερτίκας, Αθήνα, εκδόσεις Κριτική.
– CRAIB, Ian (1988), Σύγχρονη Κοινωνική Θεωρία: Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας, Αθήνα, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, σελ. 217-244 (περί δομοποίησης).
– ΚΑΤΡΙΒΕΣΗΣ, Νίκος, Κ. (2004), Κοινωνιολογική Θεωρία: Σύγχρονα ρεύματα της κοινωνιολογικής σκέψης, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg - διάστικτα
– LALLEMENT, Michel (2004), Ιστορία των Κοινωνιολογικών Ιδεών, Αθήνα, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 412-423 (γενική επισκόπηση).
– ΜΟΥΖΕΛΗΣ, Νίκος (2000), Η Κρίση της Κοινωνιολογικής Θεωρίας. Τι πήγε λάθος. Αθήνα, εκδόσεις Θεμέλιο, σελ. 177-218.


4η Εργασία
«Αναπτύξτε τα βασικά χαρακτηριστικά του φορντισμού και του μεταφορντισμού»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για τις απαντήσεις σας:
- John Allen (2003), «Μεταβιομηχανισμός και Μεταφορντισμός», εις Stuart Hall, David Held, Anthony McGrew (επιμ.), Η Νεωτερικότητα Σήμερα, (κεφάλαιο 6) Αθήνα, Σαββάλας, σελ. 249-323.
Συμπληρωματικά, αλλά προαιρετικά,, για του έννοιες του τεηλορισμού, φορντισμού και μεταφοντισμού δείτε επίσης το πολύ κατατοπιστικό κεφάλαιο 12 «Εργασία και Οικονομική Ζωή» από το βιβλίο του Anthony Giddens (2002), Κοινωνιολογία, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, σελ. 414-452.

Προαιρετικά επίσης, υπάρχουν διαθέσιμα στην ελληνική ορισμένα σχετικά κείμενα, τα οποία μπορείτε να αναζητήσετε και συμβουλευτείτε. Ενδεικτικά και μόνον αναφέρονται τα παρακάτω:
- Ουάτσον, Τ. Τζ. (2005), Κοινωνιολογία, Εργασία και Βιομηχανία, Αθήνα, Αλεξάνδρεια [Χρήσιμο εγχειρίδιο].
- Μπενζαμέν Κοριά, (1995), Ο Εργάτης και το Χρονόμετρο: Τεϊλορισμός, φορντισμός και μαζική παραγωγή, Αθήνα: Κομμούνα [Χρήσιμο για την κατανόηση των διεργασιών αλλαγής του παραγωγικού υποδείγματος].
- Μπένζαμεν Κοριά (1987), "Νέες Τεχνολογίες και νέο περιεχόμενο της απασχόλησης", εις Ο Πολίτης, τεύχος 81-82 (8-10), σσ. 60-69.
- Δημήτρης Α. Καστορίδας (1998). Νέες Τεχνολογίες και Απασχόληση: Οι μεταβολές στην παραγωγική διαδικασία. Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις/Ρωγμή.
- Αντιγόνη Λυμπεράκη και Αλίκη Μουρίκη (1996), Η Αθόρυβη Επανάσταση: Νέες μορφές oργάνωσης της παραγωγής και της εργασίας, Αθήνα: Gutenberg [Αφορά τις περισσότερο πρόσφατες εξελίξεις οι οποίες έχουν περιγραφεί ωw μεταφορντισμός].
- Αντρέ Γκόρζ (1986), Οι Δρόμοι του Παραδείσου: Η επιθανάτια αγωνία του κεφαλαίου, Αθήνα: Κομμούνα [Ειδικότερου ενδιαφέροντος].
- Bernard Doray (1988), From Taylorism to Fordism: A rational madness, London: Free Association Books [Αν το βρείτε, διαβάστε το!].

Οδηγίες: Στην απάντησή σας θα πρέπει να παρουσιάσετε και εξηγήσετε τι συναπαρτίζει αυτό που έχει ονομαστεί φορντισμός και μεταφορντισμός. Στη συνέχεια, να δείξετε σε αδρές γραμμές τα σημεία συνέχειας (τα κοινά σημεία) και τα σημεία τομής (τα σημεία διαφοροποίησης) ανάμεσά τους.
Λέξεις-κλειδιά πέριξ των οποίων θα περιστραφεί σε σημαντικό βαθμό η παρουσίαση-συζήτησή σας είναι τα εξής: τεηλορισμός, φοντισμός, τογιοταϊσμός, ευέλικτη εξειδίκευση, καθεστώτα συσσώρευσης, βιομηχανισμός, μεταβιομηχανισμός, κατανάλωση, παγκοσμιοποίηση.

Tο περιοδικό ΘΕΣΕΙΣ έχει και άλλα τρία σχετικά άρθρα:
Τεύχος 43- Θοδωρής Πελαγίδης ,"Στον αστερισμό της στασιμότητας: αποφορντισμός και ευέλικτα παραγωγικά συστήματα"
Τεύχος 78 -Τάσος Πεχλιβανίδης, "Μεταβιομηχανική κοινωνία, μεταφορντισμός, μεταμοντερνισμός. Μετάλλαξη ή μεταμόρφωση?
Τεύχος 96 -Δημήτρης Καραλής, "Οι περιπέτειες ενός ενοχλητικού θεσμού: τα συνδικάτα την περίοδο του φορντισμού και του μεταφορντισμού.

2009-2010

1η Εργασία

«Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του καπιταλισμού για το Μαρξ μέσα στο πλαίσιο της θεωρίας του για την ιστορική μεταβολή;»

Επεξήγηση: Στην απάντησή σας θα πρέπει να καλύψετε τα εξής: α. Τι είναι ο τρόπος παραγωγής σύμφωνα με το Μαρξ, β. Τι μορφή λαμβάνει στη νεωτερικότητα, γ. ποια η θεωρία του Μαρξ για την κοινωνική μεταβολή, δ. Ποια η δυναμική για την υπέρβαση του καπιταλισμού.

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:

– κείμενο Β. Ρωμανού, «Ο Καρλ Μαρξ και η Νεωτερικότητα»
Το κείμενο περιλαμβάνεται στο CD παραγωγής του ΕΑΠ που σας διανεμήθηκε.

Επικουρικά μπορείτε να συμβουλευτείτε:
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Θεωρία και Ιδεολογία στη Σκέψη των Κλασσικών της Κοινωνιολογίας, Αθήνα: εκδόσεις Παπαζήση˙ τα σχετικά κεφάλαια περί Μαρξ, σελ. 55-116
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (2008), Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: εκδόσεις Σαββάλας τα κεφάλαια περί Μαρξ, Ντουρκχάιμ και Ζίμελ.
– Ραϋμόν ΑΡΟΝ (1994 και μετέπειτα εκδόσεις), Η Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, δύο τόμοι, μετάφραση Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα: Γνώση τα σχετικά κεφάλαια περί Μαρξ (από τον α’ τόμο) και Ντουρκχάιμ (από τον β’ τόμο).
– Καρλ ΜΑΡΞ (1997), Γερμανική Ιδεολογία, τόμος Α, μετάφραση Κώστα Φιλήνη, Αθήνα: Gutenberg, σελ. 8-9 (πρόλογος του 1859), και 53-131.

2η Εργασία
«Ποια η σχέση ατόμου και κοινωνίας σύμφωνα με τον Durkheim και ποια η θέση του για τη Νεωτερικότητα;»

Επεξήγηση: Στην απάντησή σας θα πρέπει να καλύψετε τα εξής: α. Σχέση ατόμου-κοινωνίας (μορφές συνείδησης/αναπαραστάσεων), β. μορφές αλληλεγγύης, γ. καταμερισμός εργασίας, δ. ανομία.

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– κείμενο Σ. Γάγγα, «Ο Ε. Ντουρκχάιμ και η Νεωτερικότητα»
Το κείμενο αυτά περιλαμβάνεται στο CD παραγωγής του ΕΑΠ που σας διανεμήθηκε.

Επικουρικά μπορείτε να συμβουλευτείτε:
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Θεωρία και Ιδεολογία στη Σκέψη των Κλασσικών της Κοινωνιολογίας, Αθήνα: εκδόσεις Παπαζήση˙ το σχετικό κεφάλαιο, σελ. 119-171
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (2008), Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: εκδόσεις Σαββάλας• το σχετικό κεφάλαιο, .
– Ραϋμόν ΑΡΟΝ (1994 και μετέπειτα εκδόσεις), Η Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, δύο τόμοι, μετάφραση Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα: Γνώση• τα σχετικά κεφάλαια περί Durkheim (από τον βΆ τόμο).

Επιπρόσθετη επικουρική βιβλιογραφία
Michel LALLEMENT (2004) Ιστορία των Κοινωνιολογικών Ιδεών, Μεταίχμιο


3η Εργασία
Θέμα: «Ποια είναι η θεωρία του Freud για την ψυχή (Αυτό, Εγώ, Υπερεγώ) και ποια είναι η θέση του για τον ‘πολιτισμό’».

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
Θα σας δοθεί ένα CD με σκαναρισμένο υλικό. Εναλλακτικά μπορείτε να αναζητήσετε τα ίδια τα βιβλία. Η επιπλέον βιβλιογραφία δεν είναι απαραίτητη για την εργασία, θα μπορούσατε όμως να τη συμβουλευτείτε αν σας ενδιαφέρει το θέμα.
– Φρόυντ, Σίγκμουντ (χ.χ.) [1933], Νέα σειρά των παραδόσεων για την εισαγωγή στην ψυχανάλυση (μτφρ. Κ. Τρικεριώτη) Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος: “31η Παράδοση: Ανάλυση της ψυχικής προσωπικότητας”, σελ. 59 - 81 (περιλαμβάνεται στο CD).
(Συνοπτική παρουσίαση της θεώρησης για τη ψυχή)
– Φρόυντ, Σίγκμουντ (1994), Ο Πολιτισμός Πηγή Δυστυχίας (μτφρ Γ. Βαμβαλής) Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος,. το πρώτο δοκίμιο με τίτλο «Ο Πολιτισμός Πηγή Δυστυχίας», σελ. 1-123 (περιλαμβάνεται στο CD).
(η θέση του Φρόυντ για τον ‘πολιτισμό’ - κοινωνία)
– Κρανάκη, Μιμίκα (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Διαβάζοντας τον Φρόυντ: Δέκα Μαθήματα για την Ψυχανάλυση, (Τρίτη έκδοση), Αθήνα: Βιβλιοπωλείο της Εστίας, σελ. 27-39, 128-143, 160-175 (περιλαμβάνεται στο CD).
(καλή παρουσίαση της θεώρησης του Φρόυντ)

Επιπλέον βιβλιογραφία:
Φρόυντ, Σίγκμουντ, Το εγώ και το αυτό, Αθήνα: εκδόσεις Πλέθρο.
Φρόυντ, Σίγκμουντ, Ψυχολογία των μαζών και ανάλυση του εγώ, Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος.
(Τα δύο αυτά παρουσιάζουν σε μεγαλύτερη ανάλυση τη διάκριση μεταξύ ‘εγώ’, ‘υπερ-εγώ’ και ‘αυτό’ και τις λειτουργίες τους)
Laplanche J. & Pontalis J.B., (1986 και μετέπειτα εκδόσεις), Λεξιλόγιο της Ψυχανάλυσης, Αθήνα: εκδόσεις Κέδρος: α) λήμμα ‘Υπερεγώ’, σελ. 511-515, β) λήμμα ‘Εγώ’, σελ. 144-159, λήμμα ‘Αυτό’, σελ. 106-9 (περιλαμβάνεται στο CD).
(Αναλυτικό λεξικό της ψυχανάλυσης, επιτρέπει να δει κανείς πως εξελίσσεται η κάθε έννοια στο έργο του Φρόυντ )
Φρόυντ, Σίγκμουντ, Εισαγωγή στην ψυχανάλυση, Αθήνα: εκδόσεις Επίκουρος.
(Γενική εισαγωγή στην ψυχανάλυση. Μεγάλο, αλλά διαβάζεται εύκολα)
Επιπροσθέτως είναι χρήσιμο να διαβάσετε
– Bourdin, Dominique (2005), Η Ψυχανάλυση από τον Φρόυντ ως τις Μέρες μας: Ιστορία, έννοιες, πρακτικές, (μτφρ. Α. Καραστάθη), Αθήνα: εκδόσεις Κριτική: ΅ΓλωσσάριΆ, σελ. 411-446. (περιλαμβάνεται στο CD)

4η Εργασία
«Εκθέστε τα βασικά σημεία της συζήτησης για τη διαφοροποίηση νεωτερικότητας και μετανεωτερικότητας ως προς τη θεώρηση της κοινωνίας».

Υλικό το οποίο έχετε και στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:

–Kenneth Thompson (2003), «Κοινωνικός πλουραλισμός και μετανεωτερικότητα», στο Stuart Hall, David Held, Anthony McGrew (επιμ.), Η Νεωτερικότητα Σήμερα, Αθήνα, Σαββάλας, (κεφάλαιο 5) σελ. 325 - 399.

–ΜΑΥΡΙΔΗΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ (2009), «Ο ¶. Γκίντενς και η Νεωτερικότητα», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Αν θέλετε να συμβουλευτείτε τα πλήρη κείμενα, τα παρακάτω είναι χρήσιμα:
David Harvey (2009), Η κατάσταση της μετανεωτερικότητας. Διερεύνηση των απαρχών της πολιτισμικής μεταβολής, Μεταίχμιο.

Giddens, Anthony (2001) Οι Συνέπειες της Νεωτερικότητας (μετ. Γ. Μερτίκας), Κριτική.

Fredric Jameson, (1999) Μεταμοντέρνο ή Η πολιτισμική λογική του ύστερου καπιταλισμού (μετ. Γ. Βάρσος), Νεφέλη.

Fredric Jameson (2007) Μία Μοναδική Νεωτερικότητα. Δοκίμια για την Οντολογία του Παρόντος. Αλεξάνδρεια

Jean Baudrillard (2000) Αμερική, Futura

Jean Baudrillard (2000) H καταναλωτική κοινωνία, Νησίδες

Manuel Castells (2005) O Γαλαξίας του διαδικτύου, Καστανιώτης

Daniel Bell (1999) O πολιτισμός της μεταβιομηχανικής δύσης, Νεφέλη

Ζίγκμουντ Μπάουμαν, (2002) Η μετανεωτερικότητα και τα δεινά της, Ψυχογιός

Karel Kosik (2003) Η κρίση της νεωτερικότητας, Ψυχογιός.


2010-2011

1η Εργασία
«Ποια είναι η θέση του Κ. Μαρξ για τη νεωτερικότητα και την πιθανή εξέλιξή της;»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– κείμενο Βασίλη Ρωμανού, «Ο Καρλ Μαρξ και η Νεωτερικότητα».
Το κείμενο αυτό περιλαμβάνεται σε ένα CD παραγωγής ΕΑΠ, όπου συγγραφείς είναι κυρίως διδάσκοντες στην ΕΠΟ 41. Το CD σας διανέμεται από το ΕΑΠ μαζί με το λοιπό υλικό της ΘΕ. Επίσης είναι διαθέσιμο με τους κωδικούς σας από τη συλλογή ψηφιακού υλικού Dspace: <http://edy.eap.gr/dspace/ldap-login>

Επικουρικά μπορείτε να συμβουλευτείτε:
– Βασίλη ΡΩΜΑΝΟΥ (2010), «Η Μαρξιστική Κριτική της Νεωτερικότητας και το Πρόβλημα της Ορθολογικότητας της Ιστορίας», σε Σ. Μ. Κονιόρδο (επιμ.) Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg, σελ. 59-92.
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Θεωρία και Ιδεολογία στη Σκέψη των Κλασσικών της Κοινωνιολογίας, Αθήνα: εκδόσεις Παπαζήση˙ το κεφάλαιο περί Μαρξ• σελ. 55-116. Διαθέσιμο ελεύθερα σε ηλεκτρονική μορφή από: <http://library.panteion.gr:8080/dspace/bitstream/123456789/552/1/antonopoulou.pdf>
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (2008), Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: εκδόσεις Σαββάλας, το κεφάλαιο περί Μαρξ.
– Ραϋμόν ΑΡΟΝ (1994 και μετέπειτα εκδόσεις), Η Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, δύο τόμοι, μετάφραση Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα: Γνώση• το κεφάλαιο περί Μαρξ (από τον α’ τόμο).
– Καρλ ΜΑΡΞ (1997), Γερμανική Ιδεολογία, τόμος Α, μετάφραση Κώστα Φιλίνη, Αθήνα: Gutenberg, σελ. 8-9, και 53-131.
– Ian CRAIB (2009), Κλασσική Κοινωνική Θεωρία: Μία εισαγωγή στη σκέψη των Μαρξ, Βέμπερ, Ντυρκέμ και Ζίμμελ, μετάφραση Μ. Καρασαρίνης και Π. Λέκκας Αθήνα, εκδόσεις Κατάρτι.


2η Εργασία
«Πώς και με βάση ποιά προβληματική αναλύει ο Ντουρκχάιμ τη νεωτερικότητα;»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– κείμενο Σπύρου Γάγγα, «Ο Ε.Ντουρκχάιμ και η Νεωτερικότητα»
Το κείμενο αυτό περιλαμβάνεται σε ένα CD παραγωγής ΕΑΠ, όπου συγγραφείς είναι κυρίως διδάσκοντες την ΕΠΟ 41. Το CD σας έχει διανεμηθεί από το ΕΑΠ μαζί με το λοιπό υλικό της ΘΕ. Επίσης είναι διαθέσιμο με τους κωδικούς σας από τη συλλογή ψηφιακού υλικού Dspace: <http://edy.eap.gr/dspace/ldap-login>

Επικουρικά μπορείτε να συμβουλευτείτε:

– Σπύρος ΓΑΓΓΑΣ (2010), «Ο Εμίλ Ντουρκχάιμ και η Συγκρότηση της Ηθικής στην Νεωτερικότητα», σε Σ. Μ. Κονιόρδο (επιμ.) Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg, σελ. 93-118.
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (1988 και μετέπειτα εκδόσεις), Θεωρία και Ιδεολογία στη Σκέψη των Κλασσικών της Κοινωνιολογίας, Αθήνα: εκδόσεις Παπαζήση˙ το σχετικό κεφάλαιο περί Ντουρκχάιμ• στις σελ. 119-171. Διαθέσιμο ελεύθερα σε ηλεκτρονική μορφή από:
<http://library.panteion.gr:8080/dspace/bitstream/123456789/552/1/antonopoulou.pdf>
– Μαρία ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (2008), Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: εκδόσεις Σαββάλας• το κεφάλαιο περί Ντουρκχάιμ.
– Ραϋμόν ΑΡΟΝ (1994 και μετέπειτα εκδόσεις), Η Εξέλιξη της Κοινωνιολογικής Σκέψης, δύο τόμοι, μετάφραση Μπάμπης Λυκούδης, Αθήνα: Γνώση• το κεφάλαιο περί Ντουρκχάιμ (από τον β’ τόμο).
– Ian CRAIB (2009), Κλασσική Κοινωνική Θεωρία: Μία εισαγωγή στη σκέψη των Μαρξ, Βέμπερ, Ντυρκέμ και Ζίμμελ, μετάφραση Μ. Καρασαρίνης και Π. Λέκκας, Αθήνα, εκδόσεις Κατάρτι• δείτε τα σχετικά αποσπάσματα από τα κεφάλαια 3, 7 και 11.


3η Εργασία
«Παρουσιάστε τις απόψεις του ¶ντονυ Γκίντενς περί Νεωτερικότητας και τα επιχειρήματα του Ζίγκμουντ Μπάουμαν περί του Ρευστού και Διφορούμενου Χαρακτήρα της.»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:

– ΜΑΥΡΙΔΗΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ (2009), «Ο ¶. Γκίντενς και η Νεωτερικότητα», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Το κείμενο αυτό είναι διαθέσιμο με τους κωδικούς σας από τη συλλογή ψηφιακού υλικού Dspace: http://edy.eap.gr/dspace/ldap-login

– ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ, Νίκος (2009), «Ο Zygmunt Bauman και η Nεωτερικότητα», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Επίσης, το κείμενο αυτό είναι διαθέσιμο με τους κωδικούς σας από τη συλλογή ψηφιακού υλικού Dspace: <http://edy.eap.gr/dspace/ldap-login>

– Ενδιαφέρον έχει επίσης το κείμενο του Gregor McLnnan (2003), «Το Πρόταγμα του Διαφωτισμού υπό Επανεξέταση», σε S. Hall, D. Held and A. McGrew (επιμ.), Η Νεωτερικότητα Σήμερα: Οικονομία, Κοινωνία, Πολιτική, Πολιτισμός», Αθήνα, εκδόσεις Σαββάλας, σελ. 477-550 (το κεφ. 7). Ειδικότερα, δείτε τις σελ. 495-498, 533-537 (που αφορούν τη σκέψη του Μπάουμαν) και τις σελ. 498-506, 537-542 (που αφορούν τη σκέψη του Γκίντενς).

Επικουρικά σας προτείνουμε να συμβουλευτείτε:

Περί των απόψεων του Α.Γκίντενς:

– ΜΑΥΡΙΔΗΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ (2009), «Αναστοχαστικότητα, Διακινδύνευση, Ταυτότητα: Για την κοινωνιολογία της νεωτερικότητας του ¶ντονυ Γκίντενς», σε Σ. Κονιόρδο (επιμ.), Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, σελ. 371-396.
– GIDDENS, Anthony (2001), Οι Συνέπειες της Νεωτερικότητας, μετάφρ. Γ. Μερτίκας, Αθήνα, εκδόσεις Κριτική.
– CRAIB, Ian (1988), Σύγχρονη Κοινωνική Θεωρία: Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας, Αθήνα, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, σελ. 217-244 (περί δομοποίησης) και σελ. 384-396 (περί μεταμοντερνισμού).
– LALLEMENT, Michel (2004), Ιστορία των Κοινωνιολογικών Ιδεών, Αθήνα, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 412-414, 473.
– ΜΟΥΖΕΛΗΣ, Νίκος (2000), Η Κρίση της Κοινωνιολογικής Θεωρίας: Τι πήγε λάθος. Αθήνα, εκδόσεις Θεμέλιο, σελ. 203-218 (σχετικά με τη δυαδικότητα της δομής).
– Dodd, Nigel (2005), Social Theory and Modernity, Cambridge, Polity Press, κεφ. 8, (σελ. 185-209).

Περί των απόψεων του Ζίγκμουντ Μπάουμαν:
– ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ, Νίκος και ΠΕΡΕΖΟΥΣ, Κώστας (2009), «Ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν και η Διφορούμενη Νεωτερικότητα», σε Σ. Κονιόρδο, οπ.παρ., σελ. 347-369.
– ΜΠΑΟΥΜΑΝ, Ζίγκμουντ (2009), Ρευστοί Καιροί: Η ζωή στην εποχή της αβεβαιότητας, μετάφραση Κ. Γεωρμά, Αθήνα, εκδόσεις Μεταίχμιο.
– ΜΠΑΟΥΜΑΝ, Ζίγκμουντ (2002), «Η Μετανεωτερικότητα και τα Δεινά της», μετάφραση Γ. Μπαμπασάκη, Αθήνα, εκδόσεις Ψυχογιός.
– Dodd, Nigel (2005), Social Theory and Modernity, Cambridge, Polity Press, κεφ. 7, (σελ. 160-184).


4η Εργασία
“Παρουσιάστε τις απόψεις του Καρλ Πολάνυι αναφορικά με τη διαδικασία διαμόρφωσης της έννοιας της οικονομίας της αγοράς και τον τρόπο με τον οποίο αυτή σημάδεψε την πορεία της νεωτερικότητας στον Δυτικό κόσμο»

Υλικό στο οποίο θα βασιστείτε πρωταρχικά για την απάντησή σας:
– ΣΠΥΡΙΔΑΚΗΣ, ΜΑΝΟΣ (2009α), «Ανθρωπολογικές Αναγνώσεις της Νεοτερικότητας Καρλ Πολάνυι», περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό CD (ΕΔΥ) Προσεγγίσεις για την Νεωτερικότητα κατά τον 20ο Αιώνα, ΕΠΟ 41, Πάτρα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Το κείμενο αυτό είναι διαθέσιμο με τους κωδικούς σας από τη συλλογή ψηφιακού υλικού Dspace: http://edy.eap.gr/dspace/ldap-login. Επίσης, το έχετε λάβει σε ένα CD.
Επικουρικά σας προτείνουμε να συμβουλευτείτε:
– ΣΠΥΡΙΔΑΚΗΣ, ΜΑΝΟΣ (2009β), «Οικονομία της Αγοράς, Οικονομική Κοινωνιολογία και Κοινωνική Πολιτική: Η συμβολή του Καρλ Πολάνυι στην κριτική της οικονομικής διαμόρφωσης της νεωτερικότητας», σε Σ. Κονιόρδο (επιμ.), Κοινωνική Σκέψη και Νεωτερικότητα, Αθήνα: εκδόσεις Gutenberg, σελ. 417-433.
– ΠΟΛΑΝΥΙ, ΚΑΡΛ (2001), Ο Μεγάλος Μετασχηματισμός, μτφρ Κώστας Γαγανάκης, Σκόπελος: εκδόσεις Νησίδες.
– ΠΟΛΑΝΥΙ, ΚΑΡΛ (2006), «Η Οικονομία ως Θεσμοθετημένη Διαδικασία», στο Σ. Κονιόρδος (epim.), Κείμενα Οικονομικής Κοινωνιολογίας, Αθήνα: εκδόσεις Gutenberg, σελ. 121-152.
– ΠΑΝΤΑΖΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (2010), Καρλ Μαρξ και Καρλ Πολάνυι: Η γένεση του κοινωνικού κράτους, Αθήνα: εκδόσεις Στοχαστής.
– ΣΚΟΜΒΟΥΛΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ, (2006), «Karl Polanyi, Ο Μεγάλος Μετασχηματισμός: Aνθρωπολογική και ιστορική κριτική της οικονομίας της αγοράς», Επιστήμη και Κοινωνία, τεύχος 16, σελ. 285-310.
– ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΣΩΤΗΡΗΣ (1979), "Προλεγόμενα. Ο Marcel Mauss και η Οικονομική Ανθρωπολογία", στο Μ. Μως, Το Δώρο. Μορφές και λειτουργίες της ανταλλαγής, Αθήνα: εκδόσεις Καστανιώτης.
Επίσης, ενδιαφέρουν οι παρακάτω πτυχιακές εργασίες φοιτητριών μεταπτυχιακών προγραμμάτων, οι οποίες είναι ελεύθερα διαθέσιμες:
– ΑΥΓΗΤΙΔΟΥ ΑΘΗΝΑ (2008), «Η Έννοια της Αγοράς στο Μεγάλο Μετασχηματισμό του Καρλ Πολάνυι και ο ετεροπροσδιορισμός του προς τον Μαρξισμό», Διπλωματική Εργασία, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη. Διαθέσιμο από:
http://invenio.lib.auth.gr/record/112784/files/DIPLOMATIKH-PDF-teliko.pdf
– ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ (2007), «Το ζήτημα του θεσμικού διαχωρισμού Οικονομικής Κοινωνίας και Πολιτικού Κράτους στο Έργο του Καρλ Πολάνυι Ο Μεγάλος Μετασχηματισμός», Πτυχιακή Εργασία, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα. Διαθέσιμο από:
http://library.panteion.gr:8080/dspace/bitstream/123456789/262/1/Christodoulakou.7.pdf
_________________
Μετά το πτυχίο ΕΠΟ τώρα στόχος το ΠΜΣ ΟΡΘ
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    Ομάδες Συζητήσεων Αρχική σελίδα -> ΕΠΟ 41 Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Σελίδα 1 από 1

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Powered by phpBB 2.0.10 © 2001 phpBB Group
phpBB port v2.1 based on Tom Nitzschner's phpbb2.0.6 upgraded to phpBB 2.0.4 standalone was developed and tested by:
ArtificialIntel, ChatServ, mikem,
sixonetonoffun and Paul Laudanski (aka Zhen-Xjell).

Version 2.1 by Nuke Cops © 2003 http://www.nukecops.com

κανονισμοί/όροι χρήσης | διαφημιστείτε στο eap-forums.gr


Web site engine code is Copyright © 2003 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Εμφάνιση Σελίδας σε: 0.132 Δευτερόλεπτα